भारतीय नेपाली साहित्यमा हाइकु लेखन  तथा हाइकु लेखनको सैद्धान्तिक  अध्ययन-अनुशीलन गर्न र विचार-विमर्श गर्न मन पराउनु हुने, उमेरले छयासी वर्ष पार गरिसक्नु भएका, तर युवा जोश र जाँगरका स्वनामधन्य  कवि-साहित्यचिन्तक श्री वी. पी. मल्ललाई अब  साहित्यिक परिचय दिई चिनाइरहनै पर्दैन ।

कवि मल्लका हालसम्म प्रकाशित आभास हरफहरूका (हाइकुसङ्ग्रह, सन् १९९३), अनुबोध क्षणहरूको बोध (हाइकुसङ्ग्रह, सन् २००३), खण्ड-प्रलय (खण्डकाव्य, सन् २०११), सामवेदी स्वर (कवितासङ्ग्रह, सन् २०१३) काव्यकृति नै उहाँका सक्कली परिचय हुन् । यसका अतिरिक्त अक्षरा, आकाश चोइटा-चोइटा अनि  क्षितिज र अन्तरिक्ष  शीर्षकका  हाइकु र ताङ्का सङ्ग्रह पनि प्रकाशनको तयारीमा रहेको जानकारी पाइन्छ ।

कवि मल्ल हाइकु सर्जक मात्र नभई हाइकु लेखनको सैद्धान्तिक पक्षबारे गहिरो अध्ययन-अनुशीलन गर्ने एक जना गम्भीर अध्येता पनि हुनुहुन्छ । प्रस्तुत कृतिले हाइकु लेखनको सैद्धान्तिक विमर्श गर्दै हाइकुसम्राट मान्योशु बाशो र यासा बुसोनदेखिलिएर इस्सा, शिकीसम्मका हाइकुलेखन शिल्पशैलीगत विशेषता र वैशिष्ट्यबारे आवश्यक परिचय र ऐतिहासिक पृष्ठभूमिको सर्वेक्षण र परिचय दिने छ । वस्तुतः यस पुस्तकमा हाइकुलेखनको साहित्यसैद्धान्तिक विमर्श, उत्पत्ति र ऐतिहासिक विकासक्रमलाई स्पष्ट रूपमा रेखाङ्कन गरिएको छ ।

नेपाली साहित्यमा हाइकु लेखनको शुभारम्भ सम्भवतः शङ्कर लामिछानेबाट भएको मत हारूहितो नोजूले  हाइकु कसरी लेख्ने भनेर सोच्दा-शीर्षक लेखमा प्रकट गरेका छन् । वि. सं. २०१९ सालमा रूपरेखामा प्रकाशित लामिछानेले ‘सूर्योदशीर्षकमा रचना गरेको सानो पंक्तिको कविताबाटै नेपालीमा हाइकु लेखनको विजारोपन भएको कुरो धेरै अध्येताहरूको धारणा रहेको छ । जीवनको गुढ रहस्य र प्राकृतिक सौन्दर्यलाई प्रतिबिम्बित गर्ने लामिछानेको सूर्योदय शीर्षक हाइकु तथा पारिजातको शिरीषको फूल उपन्यासमा रहेको हाइकु पनि उनकै सिर्जना हो भन्ने जानकारी पाइन्छ ।

हाइकुचिन्तक-स्रष्टा बाशो, योसा र इस्सालाई सुरुसुरुमा होक्कुका रूपमा लिने गरिए पनि कालान्तरमा स्वतन्त्र हाइकु र हाइकुकारका रूपमा ससम्मान पढ्ने गरिन्छ । बाशो एक कवि मात्र नभई हाइकाईलाई कलात्मक रूपमा संस्थापित गर्नमा उनको सबैभन्दा ठूलो योगदान रहेको बुझिन्छ । बाशोका धेरैजना अनुयायीहरू थिए जसमध्ये तेन दार्शनिकहरू कागामी सिको, ताकारी किकाकु, ताचिवाना होकुसी, हाजोरी रानसेसू, नाइतो जोसो आदिको नामोल्लेख गरिएको पाइन्छ । हाइकु र ताङ्का लेखनका साथसाथै यसको सैद्धान्तिक पक्षतिर चासो राख्नु हुने अर्का एकजना सर्जक-चिन्तक विष्णुबहादुर सिंहले आफ्नो मौन बतास नामक पुस्तकमा यस प्रकार लेखेका छन्- हाइकुका अनेक प्रयोग, अनेक विवाद र अनेक विचारले भन्दा पनि हाइकुको रूप, स्वरूप र स्वादले जापानी कवितामा उत्कृष्टता थपेको छ । यसैको फलस्वरूप पाश्चत्य मुलुकमा समेत हाइकु लेखन प्रसिद्ध छ । … यसरी हाइकुलेखन विश्वभरिका ठूला-ठूला कविहरूका लागि पनि आकर्षक हुन गएको छ ।

समकालीन कविताका विविध प्रकारमध्ये जापानी साहित्यबाट प्रणित हाइकु, ताङ्का, सेदोकालाई कविताको एउटा विशेष प्रकार मानिँदै आएको छ । हाइकु र ताङ्कामा व्यक्तिगत जीवनको सुख-दुःख, पारिवारिक र सामाजिक विसङ्गति र विडम्बना, प्रकृतिको विविध रूप-सौन्दर्यको चित्रात्मक वर्णन तथा मनको आलोडन-विलोडन भाव नै  मुख्य रूपमा प्रकट गरिएको हुन्छ । व्यक्तिगतदेखि लिएर समष्टिगत जीवनदर्शन तथा आध्यात्मिक चिन्तन र दृष्टिकोणले समेत यसमा प्रवेश पाएको हुन्छ । यसैकारण कतिपय हाइकु समीक्षकहरूले गागरमा सागर भनेका छन् भने कसैकसैले सुक्तिकाव्यसुत्रकाव्य भनेर परिभाषित गर्न खोजेका छन् । बासोका मतानुसार हाइकु जीवनगत सत्यानुभूतिको अभिव्यक्ति हो । यो सम्पूर्ण कविता होइन तर विराट सत्यलाई इंगित गर्ने एउटा प्रवेशद्वार मात्र हो ।

हाइकुलेखनको सन्दर्भमा साहित्यालोचक डा. सत्यभूषण वर्मा आफ्नो हाइकु शब्दका उद्भाव र विकासः प्रयोग एवम् औचित्य शीर्षक लेखमा  यस प्रकार लेखेका छन् – हाइकुमा  तथात्मक सत्य अथवा काव्यात्मक सत्य दुईमध्ये कुनै पनि सत्य हुन सक्छ । तथ्यात्मक सत्य अनुभूत विषयको तथ्य चित्रणको आधार बन्दछ भने काव्यात्मक सत्य कवि हृदयको संवेदनात्मक प्रतिक्रिया अथवा भावानुभूतिको अभिव्यक्ति बन्दछ । हाइकु कविताहरू जापानी इतिहास, प्राचीन साहित्य पौराणिक कथा तथा लोकविश्वासहरूमा आधारित रहेको हुन्छ ।

हाइकुमा जीवन-जगत र प्रकृतिको बिम्बाङ्कन, अभिव्यक्तिको सहजता, शब्दको मितव्ययिता जस्ता विशेषताहरू जेन-दर्शनकै देन हुन् । नेपाली हाइजिन श्री  वी. पी. मल्ल आफ्नो जापानेली हाइकुमा कोइली शीर्षक लेखमा यसप्रकार लेख्नुहुन्छ- हाइकुको परोक्ष प्रभाव व्यक्ति विशेषको क्रियासँगभन्दा बरू उसको मनोभावसँग रहेको हुन्छ अनि प्राकृतिक विघटनहरू मौसम अनि कालको सापेक्षतामा व्यक्तिको मनोभावहरू उद्‍गारका निम्ति नै प्रयुक्त भएका पाइन्छन्

अतः हाइकु अनुभूति हो, सम्वेदना हो, चित्रण हो, चिन्तन हो । इतिहासले बताएअनुसार जापानमा प्रबन्धकाव्य लेखनको परम्परा र प्रचलन विकसित भएको छैन । हाइकु लेखनको परम्परा ऐतिहासिक पृष्ठभूमि तथा हाइकु सर्जकहरूको परिचय, लेखनगत प्रवृत्ति, पक्ष र विशेषताबारे धेरै कुरा जान्ने बुझ्ने जिज्ञासु जमात जुर्मुराइरहेको समय नेपाली भाषामा पनि केही सिर्जनात्मक कृतिका साथसाथै सैद्धान्तिक विमर्शका पुस्तकहरू पनि मनग्यै नभएर पनि धेरथोर प्रकाशनमा आएका छन् ।

जसमध्ये अभि सुवेदीको अनुवाद र माधवलाल कर्माचार्यको सम्पादनमा ‘जापानी हाइकुः हिजो र आज, क्षेत्रप्रताप अधिकारीको ‘जापानी साहित्यको इतिहास, हाइकु र हाइजिन, बी. के. पाल्पालीको ‘हाइकु साहित्य र सैद्धान्तिक अवधारणा, गोविन्द गिरी प्रेरणाको ‘जापानी साहित्यको सङ्क्षिप्त झलक आदि ग्रन्थहरू कै गुरु-परम्परामा  प्रस्तुत पुस्तक अलिक बेग्लै र नयाँ बान्की लिएर पाठक समक्ष आइपुगेको छ ।

हाइकुकार एवम्  साहित्यचिन्तक श्री मल्ललिखित प्रस्तुत कृति ‘हाइकुः सिद्धान्त, परम्परा र प्रयोग नामक कृतिमा हाइकु सम्राट बाशोदेखि शिकीसम्मका हाइकुलेखनको प्रवृत्तिगत विशेषता, सैद्धान्तिक चिन्तन एवम् विवेचनात्मक अध्ययन-अनुशीलन गरिएको छ । यसका अतिरिक्त प्रत्येक हाइकुकार र तिनीहरूका हाइकुलेखनगत प्रवृति एवम् विशेषता केलाउँदै जापानी भाषाको नमूनाका साथै त्यसको नेपाली अनुवाद पनि राखिएको छ । यसका साथै हिन्दी  र नेपाली साहित्यमा हाइकु लेखनको स्थिति र विकासबारे  सङ्क्षेपमा भए पनि प्रकाश पारिएको छ ।

यस कृतिमा समालोचक अर्जुन प्रधान र डा. राजकुमार छेत्रीलगायत कवि वीणाश्री खरेल र गोविन्द शाण्डिल्यका छोटा-छरिता मूल्याङ्कनपरक  टिप्पणीहरू पनि राखिएका छन् भने विचन्द्र, दीपेन्द्र आचार्य सुमी, गोविन्द शाण्डिल्य आदिका हाइकु रचनाहरूको पनि उल्लेख गरिएको छ ।

हाइकुसर्जक र चिन्तक श्री मल्लज्यूबाट आउने दिनहरूमा पनि यस्तै लोभलाग्दो, पठनयोग्य र सङ्ग्रहनीय पुस्तकहरू पनि चाँडै पाउन सकौं, जो प्रकाशनको तयारी अवस्थामा रहेको  जानकारी हामीलाई प्राप्त छ । ईश्वरले हाइजिन श्री मल्ललाई दीर्घायू र सुस्वस्थ्य सदैव प्रदान गरून् भनी मङ्गल कामना  प्रकट गर्दछौं ।